Tajuk: Jom
Cantum!
Jenis:
Games
Penerangan:
Kebanyakkannya, aktiviti di dalam bilik darjah yang melibatkan permainan dan sebagainya dapat menarik minat murid untuk terlibat dengan P&P di dalam kelas. Oleh itu,
mengikut keadaan masalah disiplin yang berlaku dalam kelas 3 Mesra, Cikgu
Daniel boleh menarik perhatian murid dengan membuat aktiviti permainan yang
melibatkan semua murid bekerjasama melaksanakan permainan berbentuk puzzle.
Bersesuaian
juga dengan murid pada tahun 3, aktiviti ini menjana pemikiran dan idea yang
baik sebagai latihan atau pendedahan awal kepada murid dalam dunia luar yang
sebenar.
Alatan
yang diperlukan:
1. Kepingan puzzle yang bergambar haiwan
atau yang mudah dalam kuantiti yang banyak.
2. Kantung kain yang berwarna-warni untuk
menyimpan kepingan puzzle.
Prosedur
aktiviti:
5. Sebelum
a. Membahagikan kepingan puzzle tersebut
dalam 5 bungkusan.
6. Semasa
a. Guru membahagikan muridnya kepada 5
kumpulan. Dan ketua bagi setiap kumpulan dipilih.
b. Setiap kumpulan diberikan satu kantung
yang berisi kepingan puzzle.
c. Guru meminta ketua kumpulan memberi
setiap ahli kumpulannya sekeping kepingan puzzle.
d. Dalam masa 10 minit, semua murid
perlulah bekerjasama mencantumkan kepingan-kepingan puzzle tersebut dengan
tepat.
7. Selepas
a. Guru berbincang dengan murid permainan
yang selesai dijalankan.
b. Guru membimbing murid membuat rumusan
mengaitkan konsep bekerjasama, konsep adil, konsep memimpin dan sebagainya.
8. Kekuatan:
a. Memberi murid latihan dalam berkumpulan.
b. Melatih murid untuk memimpin rakan-rakan
mereka.
c. Memupuk semangat bekerjasama dan saling
bertolak ansur.
Kesimpulannya,
dengan aktiviti ini, secara tidak langsung Cikgu Daniel dapat membantu muridnya
untuk bekerjasama sebagai satu keluarga besar di dalam kelas 3 Mesra.
Diharapkan dengan aktiviti ini, Hubungan Cikgu Daniel dan muridnya bertambah
erat sekali gus menjadikan suasana pembelajaran menjadi positif.
No comments:
Post a Comment